romewekome.reismee.nl

Langs de Adige

Zaterdag morgen vertrokken en mijn accu bleek niet te zijn opgeladen.Gelukkig had ik nog wat over van de vorige dag.Maar na een flinke klim was hij bijna leeg,dus bij een garage opgeladen.Na een half uur weer verder.We gingen naar de Kalterersee ,maar eerst een flinke afdaling.De wijnranken hadden hier al piepkleine druifjes,dus thuis gaan we een lekkere Kaltererseewijn drinken.Langs de Adige was een prachtig fietspad aangelegd en in het dal,dat in de Ijstijd is uitgeslepen door een gletcher,keken we uit op prachtige rots formaties.De wind haalde aan tot storm en ik haad 3mensen in mijn "slip stream".Aangekomen in Trento lag ons hotel op een helling dus nog even een klim.Maar heet was de moeite waard.Gegeten in een trattoria ,behangen met schilderijen en heerlijke pasta

De laatste Alpenetappe

''mo

's Morgens in Pfunds kwamen we een Hollands echtpaar tegen ,waarmee we de vorige dag ook een stukje hadden opgefietst.Met elkaar de laatste etappe gefietst.Het was ook de dag van het drielandenpunt.Oostenrijk,Zwitserland en ons laatste land Italië.Op naar het hoogste punt de Reschenpass(1515m).Kort na Nauders begon de klim,6km 7%en11genummerde bochten.We wensten elkaar sterkte en daar gingen we.Dankzij mijn E-bike was ik als eerste op de Norbertshohe(1405). Daar was een mevrouw. Die ging wandelen en na een gezellig praatje gaf ze een reepchocola.Dat was de verrassing voor de anderen,dus die reep gedeeld met ook nog een Duits echtpaar.Wat een verbroedering,een bijzondere gebeurtenis.De laatste 1000m ging makkelijk en d op de Reschenpass vielen we stil vanwege het prachtige uitzicht op het Ortlermassief.Geluncht en daarna:dalen ,dalen,dalen,door zo een mooi landschap.We zijn overtuigd dat het Paradijs niet mooier kan zijn.Na 75km kwamen we aan in Laas en hebben daar ,met de wonderschone herinnering heerlijk geslapen

Vandaag nog verder gedaald ,we gingen als een speer.In deze streek veel fruitteelt en burchten.Bij de eerste koffiepauze in een Italiaanse krant een foto van Dumoulin gezien in de rosé trui.Top.Daarna een kerk met mooie fresco's. Op naar Merano.Een mooi stadje aan de Adige.De kerk bezichtigd,de promenade bewandeld en geluncht aan de rivier.Daarna kwamen we in de Sudtiroler Weinstrasse,de oudste wijnroute in Italië.Een mooie rit.Het was niet makkelijk een slaapplaats te regelen .Veel Italianen zijn ook onderweg.Het is gelukt en we leggen zo ons hoofd neer en dromen over de wonderschone panorama's.Morgen naar Trento.

Erg vals plat....

Vandaag van Telfs naar Pfunds..zo'n 90 km.

Zonder de route op de phone .Het was wennen.Maar het is ons gelukt en morgen weer met alleen het boek.Trouwens ,morgen toch een mooie uitdaging.In de morgen stijgen we 600m.,daarna wordt ons een fenominaal uitzicht voorspeld.we hebben nog geen eindpunt,dat laten we van de benen afhangen.Vandaag in Pfunds aangekomen. Een dorp met herinnering.We hebben hier een paar jaar een huis gehuurd tijdens de skivakantie met ons gezin.Ook op de Reschenpas geskied,maar destijds niet gedacht om er ooit overheen te fietsen.Weer 2stellen Hollanders ontmoet en gezellig ervaringen uitgewisseld,heel leuk.Vandaag voor het eerst op 20km geen zelf meegenomen koffie.Het waterkokertje,de thermoskan en de glazen behoren tot de teruggestuurde huisraad.

Tot schrijfs weer!

Even een kink in de kabel

Even een kink in de kabel..!

Zonder al te veel inspanning de eerste Alpenpas over,de Bucher Höhe..1250 meter ..De afdaling naar Telfs was nog 7 kilometer ..eerst geluncht op 'n bankje ,daarna vlogen we naar beneden 9 à 10 %...heerlijk ;opeens kletste er iets tegen mijn wielen...ik dacht 'n steen,wat raar,niks gezien...toen zag ik dat de I-phone houder was open gegaan (kort tevoren nog er uit gehaald om 'n fraaie overzichtsfoto van het dal te maken..en inderhaast niet geheel weer vergrendeld...menselijke fout...helaas pindakaas..!! )..Het talud liep steil naar beneden...ik heb nog gezocht. Ook later nog met de functie "waar is mijn I-phone"..maar het struikgewas ter plekke is zo hoog en ondoordringbaar en de locatie zo weinig exact ivm steile bergruggen...:-)...dus ...nieuwe I-phone 7...is verzekerd...gelukkig...Het toeval wil dat we nu slapen in hetzelfde hotel als vorig jaar op doorreis naar Noord-Italie..!!in Telfs...waar we ook de zwarte vilten hoeden kochten...

Morgen naar Pfunds...waar we een aantal keren een appartement hebben gehuurd voor de wintersport ..

Later weer !

Verrast

Op zondag 21 mei aangekomen in Partisch.Zo worden de plaatsen Garmisch-Partenkirchen nog aangeduid onder de inwoners.In 1936 besloot Hitler de plaatsen samen te voegen met het oog op de Olympische Wereldspelen. Ons verblijf is in Partisch.Op Jacob's I-phone staan alleen zonnen voor maandag.Een uitgelezen dag voor de Zugpitze,de hoogste berg van Duitsland,2962 m .Een must see volgens Reitsma,onze gids.En jawel,maandagmorgen de gordijnen geopend en ik zag een strak blauwe lucht en zon .Dus de fietsen in de schuur gelaten en op naar boven.

Maar eerst naar het postkantoor,Na iedere stijging van 9% zei Jacob en de dit sturen we ook naar Nderland.Zo gezegd,zo gedaan en vanmorgen 8,7kg teruggestuurd.Dat scheelt heel veel gewicht de Alpen op.

Treinkaartjes gekocht en in de trein.Eerst zag ik een mooi landschap, maar daarna kwam de tunnel,een soort metro zeg maar.Na 5kwartier op het bergstation uitgestapt en toen, de verrassing was overrompelend een compleet witte wereld,alsof we met wintersport waren en de skies onder moesten binden.Ook het gemis van het getik van de stokken en schoenen kwam vreemd over.We genoten van het uitzicht op de toppen van de Alpen en pakten een sleetje om een berg af te gaan .Hilariteit alom.Daarna de kabelbaan naar de gletscher en genoten van de toppen van de Dachstein,de Grossclockner en de Marmolada.Wat een bof met het heldere weer.In Partenkirchen nog even op het terras genoten van de witte toppen en bijtijds naar bed ,want morgen ..de Alpen

Lieve groet Jacob en Ank

Eerste van de 3 Reitsma- routeboekjes is uit!Een dikke 1000 km weggetrapt!

Het is zondagavond en we hebben heerlijk in een door Trip-advisor aangraden Italiaans restaurant in Garmisch Partenkirchen gedineerd ...met een zachte grappa van het huis toe...

Vandaag door lieflijk Beieren gereden ...met steeds dichterbij komende bergen..

Morgen 8 kilo overtollige bagage laten terugsturen en op stap met de Zug-Spitze-Bergbahn naar ruim 2900 meter..de hoogste berg van Duitsland...dus even een time-out-dag in Garmisch.

Wat leuk dat jullie zo gezellig met ons mee reizen!

De foto's komen d'r aan..

Saluut van Ank &. Jacob

De verbazing

Om 8.15uur vertrokken vanuit Westhausen.Extra vroeg vanwege de voorspelde regen in de middag.Het fietsen ging zeer voorspoedig .De zon scheen een beetje ,de temperatuur was zeer aangenaam.De voorspelde regen ,die kwam niet.Dus besloten om ons al gereserveerde pension in Welden af te bellen en een hotel 30km verder gereserveerd.

Het hoogte punt van deze dag was Dillingen aan de Donau.Al fietsend begonnen we de melodie van de schone blaue Donau te neurien en kwam de smaak van oliebollen in ons mond.Nog een paar km en dan...........maar aangekomen bleek de Donau helemaal niet blauw ,maar groen!Verbaasd en een tikje teleurgesteld keken we elkaar aan.Er was maar een conclusie mogelijk:Strauss was kleurenblind.Toch Dillingen bezocht en dat was een schattig stadje ,dus we waren snel over de verbazing heen.

Weer op de fiets bleek het weer toch te veranderen,met name de wind werd erg hard.Maar die hadden we in ons rug ,dus werden we naar ons hotel in Gersthofen geblazen.Een stad ,ingeklemd tussen snelwegen richting München en Augsburg.'Avonds en 'nachts heeft het flink geregend

Bij het openen van de gordijnen was de zon al op.Eerst bekeken we Augsburg,een mooie ,rijke stad waar veel te zien is.Maar wij zijn op fietsvakantie en met de fietskleding door zo'n rijke stad te lopen voelde niet comfortabel.Snel weer op de fiets na een paar high lights bekeken te hebben.Door de wind en regen was de lucht kraakhelder en langs de rivier de Lech gingen we verder.Daarna een landschap dat op de noord oostpolder leek.Daarna weer glooiend en kwamen door lieflijke boerendorpen met keurige tuinen en huizen,geen papier of iets dergelijks op de grond en de auto in garage of oprijlaan.Een heel overzichtelijk geheel.Door het heldere weer zagen we bij de Ammersee ineens de wit besneeuwde toppen van de Alpen,een schitterend gezicht.Morgen naar Garmisch-Partenkirche,de laatste etappe van deel 1.we zijn benieuwd naar de skischans.in de omgeving is ook veel te doen,daarom houden we daar een rustdag

Fijn weekend en lieve groet van ons

Braunsbach

V

vandaag aangekomen in Braunsbach in hotel Zum Löwe ,.Vorig jaar mei is dit dorp bijna helemaal weggespoeld door een modderstroom.Ons hotel is 2 weken open ,na 11maanden herbouwd te zijn.Alles ziet er dan ook heel mooi uit.Gelukkig een goede weersverwachting voor komende nacht.

Maandag vertrokken uit Weinheim,maar eerst het oude centrum bekeken.Veel vakwerkhuizen en een heel mooi beeld van vrouwe justitia.Op de markt gezellige terrasjes ,waar we koffie hebben gedronken alvorens naar Heidelberg te vertrekken.Opweg kwamen we bij Ladenburg langs de Neckar te fietsen.We begonnen aan het Ij in Amsterdam,daarna de Waal,de Maas,de Rijn en de Rur en daarna de Neckar.In Heidelberg hebben we het centrum bekeken en de 400m hoge berg met de bergbaan bestegen.Boven een adembenemend uitzicht over de oude stad.Een echte studenten stad.De oudste universiteit van Duitsland staat er en de Heidelbergse catechismus is er ontstaan.De volgende dag ,langs de Neckar gefietst,kwamen we via prachtige bloemenvelden ,bospaden en schitterende vergezichten aan in Bad Wimpfen.Daar hadden we gereserveerd in een Maltezerklooster.Sinds 10 jaar woonden er geen monniken meer.Het klooster was prachtig gerestaureerd en het had een mooie binnentuin.'sAvonds het oude centrum bekeken,dat hoog op een berg lag.Dus even klimmen,maar het was de moeite waard.Smalle straatjes,bestraat met kinderhoofdjes ,en weer veel vakwerkhuizen.Vandaag de Neckar verlaten en de nieuwe rivier waar we langsfietsen heet de Kocher en zo zijn we hier aangekomen.

Het is heel verrassend voor ons om Duitsland al fietsend te ontdekken.De natuur is super mooi .Weidse bloemenvelden met allerlei veldbloemen(margrieten,orchideeën,boterbloemen)en de eerste klaprozen komen te voorschijn.De roofvogels draaien boven ons hoofd en soms schiet er een naar beneden om een muis te vangen.Ook de mensen zijn super vriendelijk.En we hebben al 3dagen zon,heerlijk .we boffen echt.

Morgen de zwaarste etappe uit het eerste deel,maar het belooft weer mooi weer te worden!,